Modelové situace v obrazech
60 barevných obrazových karet formátu A5 obsahuje 15 příběhů situací z reálného prostředí. Děj každého příběhu je postupně rozkreslen na čtyřech kartách.
Situace:
udržujeme čistotu a pořádek, vážíme si věcí, nebereme druhým, co nám nepatří, vážíme si věcí kamarádů, školy i svých, přicházíme včas, upravení a čistí, neubližujeme kamarádům, uklízíme v šatně, co způsobíme druhým, stane se i nám, neběháme po chodbách, starší pomáhají mladším, sami na něco nestačíme - požádáme druhé, když jeden mluví ostatní naslouchají, problém řešíme domluvou, podporujeme se navzájem, umíme se rozdělit.
Pomůcka je určena pro žáky 1. – 5. tříd základních škol, speciální a praktické školy, družiny a mateřské školy - předškolní věk.
Možné způsoby práce:
- Učitel karty zamíchá a požádá žáky, aby je roztřídili do čtveřic podle toho, jak spolu souvisejí
- Vždy čtveřice obrazů tvoří jednu situaci. A žáci musejí obrazy postupně seřadit tak, jak šel děj.
- Učitel jeden z obrázku situace vyjme a požádá žáka – skupinu žáků, aby chybějící obraz dovyprávěli, domalovali či předvedli
- Učitel vybere žáka – skupinu žáků, aby předstoupil(i) před třídu se svojí situací a popsal(i) všem, co se v ní stalo.
- Situace rozebereme z různých hledisek, například: Kde se stala chyba? Jak tomu šlo zabránit? Jak se v takové situaci správně zachovat? Co ještě by se mohlo stát? apod.
- Žáci hledají na čtveřici obrazů společné prvky, obrázky či podstatná jména.
Proč pomůcku použít:
- vypracovaná témata osloví většinu předmětů prvního stupně (prvouka, sloh, výtvarná výchova, jazyk český)
- pomůcka rozvíjí vnímání, paměť, fantazii, logické myšlení a řeč /vyprávění/
- dítě se učí správně chápat souvislosti a vztahy mezi jevy
- princip práce žáci rychle pochopí
- oživení hodiny /žáci vyprávějí, malují či předvádějí/
- každopádně zjednodušenou přípravu do hodiny
- aktivní zapojení co největšího počtu žáků do probíraného tématu
- žáci chtějí pracovat, neboť zapojí většinu smyslů a práce je různorodá
- vysvětlovaný problém je forma hry