Jak připravit dobře předškoláka na první třídu? Desatero předškoláka - díl 2.
Jak si poradit s touto někdy citlivou oblastí? Zde hraje velkou roli temperament dítěte a správné a včasné nastavení hranic při výchově.
Oblast č. 2 - Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
- je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
Zdroj: MŠMT ČR
Co pro to můžete udělat?
- Otužujte ho v samostatnosti tím, že zkusí přespat mimo domov např. u babičky, zpočátku s rodiči, později samo.
- Zapojte ho do běžných denních činností:
- Váš předškolák už může mít přidělené jednu až dvě povinnosti, za které zodpovídá, například vynášení odpadkového koše, přípravu stolu k obědu, vykládání myčky.
- Za povinnost se nepovažuje, že si uklidí svoje hračky!
- Nechte ho připravovat si oblečení do školky, vybrat si oblečení podle počasí a příležitosti, pozná si tak vlastní oblečení.
- Hrajte společenské hry – pexeso, domino, člověče, nezlob se, kvarteto, černého Petra – a vyžadujte dodržování pravidel hry. Nenechte ho úmyslně vyhrávat. Učte dítě hrát fér a přijímat prohru bez přehnaných emocí.
- Mluvte s ním o pocitech a učte ho rozpoznat emoce například pomocí her:
Hra s obrázky vyjadřujícími emoce – učíme se spolu rozpoznávat a pojmenovat emoce – radost, smutek, vztek, nudu…
Hra „na medvěda“ – když se medvěd zlobí, dělá…, když se medvěd bojí, dělá… (Dítě zkouší mimikou nebo zvukem vyjádřit popsanou emoci.)