Jak připravit dobře předškoláka na první třídu? Desatero předškoláka – díl 4.
V tomto díle se budeme věnovat dovednostem, které vedou k úspěšnému zvládnutí psaní. Zjistíte, že i zdánlivě běžné činnosti, kterým ani mnohdy nevěnujeme pozornost, můžou mít zásadní vliv na rozvoj psaní.
Oblast č. 4 - Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary (popř. písmena)
- rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák, či levák)
Zdroj: MŠMT ČR
Co pro to můžete udělat?
1. Nechte vaše dítě co nejvíce pracovat s prsty, procvičovat jemnou motoriku pomocí různých činností jako je:
- Stříhání a vytrhávání různých papírů, obrázků z časopisů, lepení obrázků, domalovávání obrázků.
- Kreslení tužkou, pastelkami, prstem do písku, mouky, krupice.
- Hra Co je to? – Dospělý kreslí do písku nebo na papír nějakou věc, dítě hádá, potom se vymění.
- Malování vodovými nebo prstovými barvami, modelování a válení z modelíny a těsta.
- Hry s otisky – Vyzkoušíme vytvářet otisky pomocí temperové či prstové barvy a různých předmětů, které jsou v domácnosti běžně dostupné. Otisky pomocí horní části vidličky – modrá barva nám bude připomínat hustý déšť a mnoho dešťových kapek. Hnědé otisky pomocí vidličky vytvoří bodliny pro ježka. Skvělé otisky vytvoříme pomocí kostky lega – částí s výstupky nebo koncem tužky s gumou. Malými tečkami doplňujeme předkreslené obrysy nebo tvary vystřižené z kartonu, např. červené otisky – srdíčko – přáníčko; žluté otisky – sluníčko; mix barev – květina, domeček, strom apod. TIP: Grafomotorika s krtkem Vítkem.
- Vázání různých uzlů z různých provázků, zasouvání kolíčků, šroubování, zapínání knoflíků, skládání skládaček z papíru – loďka, čepice atd. –, skládačky puzzle, stolní hry, stavebnice, navlékání korálků atd.
- Stavění z různých druhů stavebnic, skládání mozaik, skládaček (puzzle, zpočátku z větších a teprve později z menších dílků).
- Skládání kostek, věží, hradů, zachytávání kolíčky, vázání uzlů, válení těsta (a všechny další činnosti při vaření – solení, přisypávání, vykrajování atd.).
- Navlékání korálků, knoflíků, matiček, provlékání šňůrek různými otvory, šroubování, zapínání knoflíků, zipů atd.
- Pamatujte, že VŠE, co vaše dítě dělá SAMO (i když se vám zdá, že nedokonale), je pro něj obrovský trénink a posilování dovedností.
- Pamatujte, že VŠE, co vaše dítě dělá SAMO (i když se vám zdá, že nedokonale), je pro něj obrovský trénink a posilování dovedností.
2. Nebojte se pustit dítě do kuchyně, pokud se bude bavit, nebude mu dělat problém pomoct s úklidem. Rozvíjíte kompetence v 1. dílu desatera. Jaké hry se dají „hrát“ v kuchyni při vaření a pečení?
- Hry s moukou při pečení – přesypávání, kreslení do mouky, válení těsta, vykrajování pečiva.
- Před společným vařením jídla nebo pečením koláče si vyrobte s dítětem grafický recept (vystřihování a lepení obrázků z letáku, kresba, popisky tiskacím písmem).
- Koláž ze semínek, ovesných vloček, rýže – na připravený karton vystřižený do libovolného tvaru (srdce, kytička) dítě nalepuje různá semínka, luštěniny atd.
- Hra Na Popelku – jakou těžkou práci měla Popelka z pohádky si může vaše dítě vyzkoušet při přebírání a třídění drobného materiálu (např. semínka kukuřice, slunečnice a hrách). Použít může prsty nebo pinzetu.
3. Nepodceňujte přípravu – pro správný rozvoj grafomotoriky je důležité cvičení ve správném pořadí: rameno, loket, zápěstí, prsty.
- Malování ve vzduchu (bez psacího náčiní) – Před zahájením grafomotorických úkolů s tužkou je třeba uvolnit ruku a děti namotivovat k provádění činnosti. Vyzkoušíme malování ve vzduchu spojené s deklamací básničky, říkanky, případně rytmicky opakujeme větu, slovní spojení. Svislá rovná čára (odshora dolů) – kreslíme ve vzduchu plot kolem domu – jedna laťka, druhá laťka, třetí laťka, je tu celý plot. Vodorovná čára (zleva doprava) – kreslíme, jak fouká vítr, jak letí letadlo. Kruh (uzavření čáry – oběma směry) – auto jezdí dokola po kruhovém objezdu, kreslíme klubíčka na pletení ponožek pro babičku. Tečky – zobeme jako ptáček zrní, máček, semínka na záhonku. Oblouk (horní a dolní) – napodobujeme houpání – houpeme houpačku, miminko v kolébce. Podobně lze zkusit ve vzduchu „čarovat“ spirály, šikmé čáry jedním směrem, šikmé čáry všemi směry, vlnovky, elipsy, zuby, spojené dolní i horní oblouky, horní a spodní smyčky, osmičky. TIP: Pohádková grafomotorika.
- S psaním či kreslením začínejte na velké ploše ve svislé poloze křídami (nebo barvami, pastelkami, fixy), důležitější je v tomto případě uvolnění než přesnost.
- S postupným uvolňováním ramenního kloubu přejděte na zem (vodorovnou plochu) s tím, že dítě bude pracovat v kleče, po dalším uvolnění přejdeme do sedu u stolu. Po dostatečném uvolnění můžeme zmenšit papír na formát A4.
- Podporujte volnou kresbu různým náčiním na různé povrchy, např. klacíkem do písku, křídami na chodník, rukou ve vzduchu, prstem na dlaždičky, štětcem na velký arch papíru atd.
- Zapojujte dítě do běžných aktivit v domácnosti – podávání věcí, utírání stolu, utírání prachu, vytírání podlahy (vše lze přizpůsobit dítěti, např. vyhnout se čisticím prostředkům a nechat dítě pracovat pouze s vodou, práce na velké ploše velmi pozitivně působí na uvolnění ramenního kloubu). A jsme zase u 1. dílu desatera 😊.
- Před i při kreslení si dělejte cvičení na uvolnění zápěstí.
- Hra s prsty I – Položíme ruku na stůl jako na klavír a zvedáme jednotlivě po sobě prsty – palec, pak ukazováček…, až vystřídáme všechny prsty. Nejprve zvedáme pomalu, pak rychleji, pak přidáme druhou ruku a zvedáme prsty u obou rukou.
- Hra s prsty II – Zvedneme ruku před sebe. Každý z prstů se postupně dotkne palce a pozdraví ho. Postupujeme od ukazováčku k malíčku a zpět. Pak můžeme zvednout obě ruce a prsty se zdraví současně na obou rukách.
- Hra s párátky, špejlemi – Sestavíme nějaký tvar z párátek, například domeček, čtverec, hvězdu, a dítě tvar pojmenuje a postaví ho podle předlohy.
- Grafomotorická cvičení – kreslení klubíček, vlnovek, čárek, ležatých osmiček atd. a využívání jednotažek, používejte kvalitní pracovní sešity, začínejte vždy na velkých formátech papíru. TIP: Tečka a Čárka – Hra s tužkou.
- Dbejte na správné držení těla při kreslení, dítě má kreslit a pracovat na svém stolečku a sedět na židličce vhodné pro jeho postavu.
- Využívejte trojhranné tužky a pastelky, aby děti měly správný špetkovitý úchop.
POZOR: Děti s nevyhraněnou lateralitou ruky (není jednoznačné, jestli více používají pravou, nebo levou ruku) provádí cvičení levou i pravou rukou, dítě nenutíme – necháme jej vždy vybrat, kterou ruku zvolí.