V tomto článku naleznete inspiraci pro jarní stezku, díky které si děti zopakují znaky jara a další dovednosti potřebné pro úspěšný start v základní škole.
Organizace stezky
Záleží pouze na Vás, jak se rozhodnete stezku pojmout. Můžete dětem vytvořit dopisy s jednotlivými úkoly či vytvořit kartičky, které umístíte například na plot či po zahradě a děti je budou hledat. Také můžete pozvat rodiny s dětmi či vaše rodinné příslušníky a uspořádat si tak hezké odpoledne, ve kterém se společně naladíte na jaro.
Před samotnou realizací doporučuji přečíst seznam pomůcek u jednotlivých stanovišť a podle toho tuto stezku přichystat.
Realizace
Dle počtu účastníků si zvolte, jak početné týmy budou jarní stezkou procházet. Doporučuji utvořit dvojice (či trojice) – rodič(e) a dítě. Nechte také děti, aby vymyslely stanoviště pro všechny či úkol pro dospělé osoby.
Tip! Jednu dospělou osobu můžete pověřit funkcí fotografa, při závěrečné reflexi uvidíte, že se nad fotkami pobavíte a uchováte si tak hezké vzpomínky.
Jaro už je tu!
Cílem aktivity je rozpoznávání jarních květin a jejich vůně.
Pomůcky: Obrázky jarních květin, malé květiny (např. tulipány, narcisy) či jejich vonné vůně ve vzduchových čerpadlech
Postup:
- Nejprve rozmístíme kartičky s obrázky květin tak, aby byly otočeny spodem.
- Následně do jedné řady (ideálně na tác) položíme jednotlivé květiny či jejich vůně.
- Úkolem dané dvojice či trojice je přičichnout si ke květinám či jejich vůním a správně je přiradit k obrázkům.
- „Dohlížející“ dospělá osoba může také měřit čas správného přiřazení na stopkách.
Tip! Nezapomeňte se dopředu seznámit s alergiemi všech účastníků.
Zahradničím, zahradničíš, zahradničíme
Cílem aktivity je navázání pozitivního vztahu k přírodě – environmentální výchově.
Pomůcky: Květináče, zemina, semínka (viz bod číslo 1 níže), lopatky na zem.
Postup:
- Před samotným zahájením aktivity nakupte vhodné semínka. Osvědčená jsou rychle rostoucí luskoviny (např. sladké cukrové hrášky) či z kořenové zeleniny například ředkvička.
- Každá dvojice dostane květináč, který si může libovolně pomalovat či popsat svými jmény.
- Následně, během aktivity, navazujeme s dětmi přirozený rozhovor o důležitosti rostlin a o jejich potřebách.
- Zasadíme semínka do květináčů.
- Můžete si také založit „badatelský deník“, do kterého si každý den společně zakreslíte a zaznamenáte, jak je na tom rostlina s růstem.
Tip! Jakmile se vystřídají všechny dvojice, můžete uspřádat zahradnickou výstavu.
Na zvířátka
Cílem aktivity je rozvoj sluchového vnímání, spolupráce a rozpoznávání jednotlivých zvířat.
Pomůcky: zařízení k přehrání tohoto videa, reproduktor, dalekohled, lupa
Postup:
- Dvojice se pohodlně usadí.
- Následně poslouchá jednotlivé zvuky a popisuje daná zvířátka.
- Zvířata, která dvojice uhodne, si může nakreslit či pamatovat a na konci poslechu se snažit vyjmenovat co nejvíce z nich.
- Nakonec si můžete vzít dalekohled a snažit se v tichosti pozorovat okolí, jistě také uvidíte nějaké ptáčky. Stejně tak můžete, pomocí lupy, pozorovat hmyzí svět.
Recyklujeme od malička
Cílem je vést děti k recyklaci a přemýšlení o dalším využití odpadu. Tato aktivita je vhodná k realizaci u stolečku.
Pomůcky: Recyklované materiály (např. prázdné lahve, karton), lepidlo, barvy, nůžky, štětce.
Postup:
- Postavte na stůl či lavičku recyklované materiály.
- Nechte dítě z těchto materiálů vybrat a také podporujte jeho fantazii a kreativitu ve vytvoření nápadu, co společně vytvoříte. Může se jednat o zvířátka, ale i cokoliv jiného…. fantazii se meze nekladou!
- Nezapomeňte poté realizovat výstavu jako v galerii a proveďte ostatní hráče a nechte je hádat, co jste vytvořili.
Zasloužený piknik
Cílem aktivity je podpora pozitivních vztahů, trávení času venku, podpora kreativity a motoriky.
Pomůcky: ovoce, zelenina, sendviče, napichovátka, deka, piknikové košíky
Postup:
- Zkuste si společně vytvořit zajímavé pochoutky, například myšku z kousků banánu, apod.
- Zapojte všechny – malé i velké a zkuste vašim vynikajícím výtvorům vymyslet zajímavá jména.
- Užijte si společný čas na čerstvém vzduchu, pozorujte přírodu kolem sebe a nechte děti přirozeně objevovat.
Závěrečná reflexe
V závěru této stezky reflektujte, jak se jednotlivci v době realizaci cítili, co je nejvíce zaujalo či co by chtěli někdy zopakovat. Také můžete ponechat prostor dětem, aby přišly se svými nápady na další aktivity. Můžete si také promítnout fotografie z dnešních aktivit, společně se pobavit a zavzpomínat na krásné chvíle.
Přejeme Vám příjemně strávený jarní čas s vašimi dětmi!
Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní a střední škole