Doprava zdarma  Při objednávce nad 3 500 Kč doprava zdarma.

Cviky na doladění základních vývojových potřeb

V mnoha knížkách zaměřených na psychologii dítěte a jeho vývoj jste mohli narazit na pojem základní sociální potřeby nebo Pesso-Boyden teorie.

Aby vývoj dítěte probíhal bez výraznějších potíží, je potřeba uspokojovat adekvátně pět základních vývojových potřeb. Jak uvádí ve svém příspěvku „Agresivní, hyperaktivní a hypoaktivní dítě v MŠ“ PaedDr. Zdeněk Martínek, jejich neuspokojením, popř. přeuspokojením může být způsobena také hyperaktivita a hypokativita.

Příspěvek vyšel v aktualizaci KAFOMETu pro mateřské školy a autor v něm odpovídá na otázky, co je příčinou agresivity, do jaké míry je dědičná či způsobena výchovou, vysvětluje typy agresorů. Na závěr uvádí několik praktických cviků na doladění jednotlivých potřeb podle Pesso-Boyden teorie.

Pesso-Boyden teorie – základem je optimistický obraz lidské bytosti. Celá tato teorie není založena na patologii, ale na přirozeném vývoji.

Teorie rozeznává tyto základní potřeby:

  • potřeba místa,
  • potřeba podpory,
  • potřeba bezpečí,
  • potřeba péče,
  • potřeba limitu.

Výše uvedené potřeby se dle této teorie dají „doladit“ na tělové úrovni dítěte.

Uvádíme několik tipů na cviky, které můžete uvést do praxe ve školách nebo doma:

 

Cviky na doladění potřeby místa:

  • Hra s provázkem – dítě si vytyčí provázkem prostor: jak velký prostor potřebuje, co by v něm mělo být, co v něm za žádnou cenu nechce.
  • Cvičení s malými klouby – mnutí kloubů na prstech ruky, kroužení jimi apod.
  • Mravenec a hrad – jedno dítě si klekne na zem, stočí se do klubíčka – udělá jakýsi hrad, druhé mu prsty rukou „pochoduje“ po zádech od bederní páteře ke krční páteři a zpět, potom k pravému rameni, k levému rameni atd. (napodobuje chůzi mravence).
  • Místečkování – každé dítě má jasně vymezeno své místo: toto je tvoje židlička, toto je tvůj věšáček apod.
  • Obtahování obrysu dítěte na balicím papíru – dítě si lehne na záda na balicí papír, ostatní obtahují jeho obrys suchým štětcem nebo pouze prstem.

Cviky na doladění potřeby podpory:

  • Vzájemná podpora na tělové úrovni – děti vytvoří dvojice, jedno stojí bokem a drží rozevřenou dlaní druhé dítě mezi lopatkami, druhou rozevřenou dlaní ho drží na prsní kosti a provádí jemný pohyb dopředu a dozadu.
  • Zády k sobě – děti se opírají jedno o druhé zády, třou se zády navzájem o sebe.
  • Houpačka – dvě děti vytvoří sedačky z rukou, na kterou si další dítě sedne, pohupujeme nahoru a dolů, dbáme na bezpečnost, přiměřené rozložení sil dětí.

Cviky na doladění potřeby bezpečí:

  • Spadla lžička do kafíčka – známá hra ve vodě.
  • Ve vodě – vyhazování dítěte ve vodě do výšky.
  • Na trampolíně – ideální jsou skoky na malých trampolínách.

Cviky na doladění potřeby péče:

  • Objetí rukama s nádechem – pravá ruka obejme levé rameno, levá pravé rameno, pevné sevření, s výdechem povolení.
  • Cvičení s hlavou – pravou ruku položíme dlaní na spánek, s nádechem zatlačíme – hlava musí stále zůstat rovně, tzn., že se nesmí naklonit k rameni – v podstatě ruka tlačí do hlavy, hlava do ruky, s výdechem povolení. Cvik provedeme dvakrát, poté to samé levou rukou, nakonec obě ruce na spánky, s nádechem zatlačíme, s výdechem povolíme. V poslední fázi z obou rukou vytvoříme jakousi misku a položíme na čelo, s nádechem zatlačíme – ruce tlačí do hlavy, hlava do rukou, opět hlava musí zůstat rovně, s výdechem povolíme.

Cviky na doladění potřeby limitu:

  • Přetahování provazem – děti se přetahují ve dvojicích, musí být relativně stejně silné.
  • Přetlačovaná, kde vyhrají všichni – děti utvoří trojice, dvě si stoupnou proti sobě, opřou se do sebe dlaněmi, jedno silně tlačí, druhé mu dává hranici – nesmí ho přetlačit, z tohoto důvodu třetí z trojice drží toho, do kterého je tlačeno, za záda, aby nedošlo k přetlačení (podporuje ho). Vhodné je ještě podporovat slovy: „Udržím tě, zatlač pořádně, přidej…“ Tato slovní podpora však nesmí mít pejorativní nádech, musí být myšlena upřímně a vážně.

Zdroj: MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivní, hyperaktivní a hypoaktivní dítě v MŠ. In: KAFOMET PRO MATEŘSKÉ ŠKOLY. 1. vyd. Stařeč: INFRA, s.r.o., 2012. 36. aktualizace, RŮZ-021.7. ISSN 1801-853X.

Celý příspěvek si můžete objednat ZDE.

O potřebě bezpečí a limitu a řádu se dočtete v knížkách Najděte si svého marťana (M. Herman), Jak žít a nezbláznit se (L. Pekařová), Jsi tam, brácho? (M. Herman a J. Halda) a dalších…

 

Redakce INFRA, s.r.o.