„Co všechno by mělo dítě umět při nástupu do 1. třídy?“ Tuto otázku si jistě klade většina rodičů, jejichž děti se chystají zahájit povinnou školní docházku. Jde o otázku velmi složitou, proto bychom měli mít na paměti, že každé dítě je individuální osobnost a neměli bychom ho přísně srovnávat s ostatními.
Jen tak ale dítě do školy nastoupit nemůže, musí splňovat určité schopnosti a dovednosti, které jsou nezbytné pro následný úspěch ve škole. Důležitými body, které nám mohou pomoci je samotný zápis do 1. třídy a také vyšetření školní zralosti neboli připravenosti dítěte na školu.
Vyšetření školní zralosti probíhá v pedagogicko-psychologických poradnách, případně ve speciálně pedagogických centrech (pro děti s různými typy vad a postižení). Při tomto vyšetření psycholog nebo speciální pedagog udělá s dítětem standardizovaný test, kde zjišťuje dovednosti dítěte v jednotlivých oblastech, obvykle se jedná o úkoly v oblasti zrakové diferenciace, prostorové orientace, matematické představy, fonologického uvědomování a grafomotoriky. Součástí vyšetření je rozhovor s dítětem a následný rozhovor s rodiči, kdy odborník rodiči sdělí výsledky testu, včetně názoru, zda by doporučil odklad, či nikoliv. Finální rozhodnutí je však vždy pouze a jen na rodičích dítěte.
Pokud se rodič rozhodne pro odklad školní docházky, i tak musí jít s dítětem na zápis do 1. třídy a tam doložit dokument s doporučením odkladu dítěte. Strukturu a průběh zápisu do 1. třídy si každá škola připravuje sama, jsou však určité dovednosti a úkoly, které jsou obecně známé, jako například, že dítě řekne svoje jméno, věk, kde bydlí, maluje postavu, poznává barvy a spoustu dalšího.
Problémem může být, že diagnostika školní zralosti a následně i zápis do 1. tříd probíhají na jaře, dítě tak může za tuto poměrně dlouhou dobu vykazovat pokroky. Z tohoto důvodu bývá někdy velmi obtížné, rozhodnout se, zda zvolit odklad školní docházky nebo nástup do 1. třídy. Je proto důležité, aby rodiče své dítě pozorovali a aby se také zajímali o to, jak dítě pracuje v mateřské škole.
Dítě by při nástupu do 1. třídy mělo splňovat schopnosti a dovednosti v určitých oblastech, konkrétně v oblasti sociální, motorické, grafomotorické, zrakové percepci, sluchové percepci, kognitivní oblasti, základních matematických představách, orientaci v prostoru a čase a v rozvoji řeči. Tyto oblasti jsou nesmírně důležité pro následný celkový úspěch ve škole. Ve všech těchto oblastech by mělo dítě splňovat určitá kritéria, která si ale detailně probereme v dalších článcích.
Pro začátek nám bude stačit, když se zaměříme na pár obecných oblastí, které můžeme u každého dítěte jednoduše pozorovat.
První oblastí, na kterou se zaměříme je ZDVOŘILOST, zahrnující následující dovednosti.
- Dítě umí pozdravit a rozloučit se, a to i samo od sebe, bez většího pobízení.
- Umí poděkovat a poprosit.
- Umí požádat o pomoc.
- Dokáže se omluvit.
- K cizím dospělým přistupuje s respektem, vyká jim.
Druhou oblastí je SOCIALIZACE:
- Dokáže si hrát s kamarády, zapojí se sám do hry.
- Dodržuje pravidla hry.
- Půjčuje hračky kamarádům a umí se zeptat a poprosit, pokud chce hračku od někoho jiného.
- Pomáhá kamarádům i dospělým.
- Nedělá mu velké problémy zapojit se do kolektivu a trávit v něm čas, nebojí se, chová se přátelsky a spolupracuje s ostatními.
Třetí oblastí je PŘEDSTAVENÍ:
- Dítě zná svoje jméno a příjmení, dovede se představit.
- Zná svoji adresu, řekne, kde bydlí.
- Zná jména svých rodičů a sourozenců.
- Zná svůj věk, řekne, kolik má roků.
- Řekne datum a měsíc svého narození.
Čtvrtou oblastí je SEBEOBSLUHA:
- Dítě se umí samo obléknout, zapnout zip nebo knoflík, případně zavázat tkaničky.
- Dítě je samostatné v hygieně, umyje si ruce a utře si je do ručníku, samo si dojde na WC, umí se vysmrkat.
- Dítě zvládá stolování, nají se příborem, prostře a sklidí ze stolu, nalije si samo nápoj.
Pátá oblast se týká VĚDOMOSTÍ:
Tato oblast je velmi rozsáhlá a podrobněji se jí budeme zabývat někdy příště, pokud však máme vybrat pár základních vědomostí, které by mělo mít dítě před nástupem do školy, jsou to tyto:
- Dítě pozná a pojmenuje barvy.
- Zná geometrické tvary, alespoň kruh, čtverec a trojúhelník.
- Dítě rozezná a pojmenuje ovoce a zeleninu.
- Dokáže rozlišit směry nahoře, dole, vlevo, vpravo.
- Vyjmenuje dny v týdnu a roční období.
- Chápe a rozená matematické představy – více, méně, stejně.
Toto je tedy obecný souhrn schopností a dovedností, které by mělo dítě zvládat před tím, než v září nastoupí do 1. třídy. Jak už ale bylo řečeno, vždycky myslete v první řadě na to, že každé dítě je individuální osobnost, která může některé věci zvládat lépe a některé naopak o něco hůř.
Zaměřte se tedy na rozvoj těchto oblastí, trénujte a podporujte rozvoj daných dovedností, to vše ale provádějte v poklidné atmosféře, motivujte dítě a do ničeho ho na sílu netlačte. Dítě by vše mělo dělat s radostí a nevadí, když se někdy něco nepovede. Je důležité, aby se do školy těšilo a věřilo, že se mu tam bude líbit. Nedopusťte, aby bylo vystresované, že mu něco nejde ještě předtím, než do školy vůbec nastoupí.
Snažte se dělat vše s úsměvem na tváři, odměnou vám v září bude natěšený prvňáček, těšící se na svůj první školní den!
Napsala: Bc. Zuzana Vítová